.:Rakan Saya Yang Lain:.

Thursday 24 January 2013

Salam Maulidur Rasul


Assalamualaikum wbt.


Sekejap je masa berlalu, tidak perasan kita sudah hampir setahun kita tempuhi sudah ketemu sekali lagi maulid Nabi SAW ini. Masa yang pantas berlalu tiada yang boleh menghalang, kerana akhir zaman ini antara tanda-tandanya ialah masa berlalu dengan pantas tanpa kita sedari.

Bulan yang kita merayakan ini adalah merupakan tarikh kelahiran baginda junjungan besar kita semua dan juga tarikh kewafatan Rasulullah SAW.

Baginda SAW wafat pada hari Isnin, sebagaimana diriwayatkan daripada Anas bin Malik RA dalam Sohih al-Bukhari dan dari Ummahatul Mukminin, Siti Aisyah Radiallahu Anha juga dalam kitab Sohih Bukhari yakni pada tahun 11 Rabi'ul awal. Tarikh kewafatan baginda SAW  adalah berdasarkan ijma' (kesepakatan) para Ulama.

Dalam Sirah Nabawiyah yang dikarang Asy-Syaikh Shafiyyur-Rahman Al-Mubarakfury hal.446.

"Peristiwa itu terjadi pada hari Isnin tanggal 12 Rabi'ul-Awwal tahun 11 Hijriyyah ketika pertengahan waktu dhuha dan Beliau genap berusia 63tahun."

Jika ada yang menganggap kelahiran Rasulullah pada Rabi'ul Awal sedangkan wafat Rasulullah berdasarkan kesepakatan juga pada bulan Rabi'ul Awal, maka bergembira terhadap hari kelahirannya tidaklah lebih utama daripada kesedihan pada hari wafat Rasulullah SAW. Jadi marilah sama-sama kita menghayati tarikh yang besar ini, bukan setakat merayakan maulud sahaja, bahkan kita mengamalkan segala yang ditinggalkan oleh Baginda SAW. 


Moga ianya bermanfaat untuk anda!

P/S --> I'm like to be your followers, the sight is just follow me. :)







No comments:

Post a Comment