.:Rakan Saya Yang Lain:.

Tuesday 5 February 2013

Beginner: 'Basic' Kord Gitar


Assalamualaikum wbt...





Entry ini saya tujukan khas kepada sesiapa yang mahukan kord-kord asas untuk belajar bermain gitar. Ini kerana kebanyakan kebanyakan lagu yang dimainkan akan menggunakan kord-kord ini,walaupun tidak kesemuanya. Sebab itulah anda perlu mahir dulu kord-kord asas sebelum mempelajarinya dengan lebih mendalam seperti 'power kord', 'broken kord' dan sebagainya.


Tips nya hanya satu sahaja, cekalkan hati, kuatkan diri, tekadkan azam, tingkatkan kerajinan untuk berlatih. Ya, LATIHAN itu penting, kerana melalui latihan kecekapan dan kepantasan akan terhasil.  Jangan malas-malas jika anda ingin cepat mahir bermain gitar ini. Sebagai permulaan, mulakan dahulu dengan kord-kord asas seperti di bawah ini.



Kord Asas 1



Kord Asas 2




# Sedikit TIPS dari saya

Melalui pengalaman saya sendiri, dan setiap orang berbeza pengalaman masing-masing..:)..


Pertama: 
Mulakan dengan memetik tali E-A-D-G-B-E dari atas ke bawah (strum) sekali, sambil anda meletakkan jari untuk kord seperti di atas.

Kedua:
Ulangi petikan tadi sebanyak 3 kali untuk setiap kord. Tujuannya adalah supaya jari anda akan terbiasa dengan kedudukan kord tersebut. 

Ketiga:
Ulangi dan terus ulangi supaya anda terbiasa. Anda boleh jugak menambah petikan strum itu sebanyak mana yang anda rasakan perlu supaya jari sudah biasa dengan kedudukan kord tersebut. Contohnya, strum 20x untuk kord A, 20x untuk kord D dan seterusnya mengikut kerajinan anda.


Hasilnya, jari anda sudah terbiasa akan kedudukan kord-kord di atas. Seterusnya lakukan pula latihan memindahkan dari satu kord ke kord yang  lain.


# Tips Untuk Tukar Kord

1. Buat satu irama supaya anda mudah untuk menukar kord, contohnya yang biasa saya buat seperti irama lagu basic The Drugs Don't Work, klik untuk melihat videoanya di sini.

2. Irama/melodi tersebut ialah >>D-D-D-U-D-U-D-D-D-U-D<< . D mewakili Down (turun) dan U mewakili Up (menaik). Lihat sekali lagi videonya di atas supaya anda lebih jelas cara strumming untuk menghasilkan melodi lagu tersebut tersebut.

3. Setiap kali irama berakhir, tukarkan kepada kord yang lain dan ulangi strumming sehinggalah anda cekap dan mahir menukarkan kord asas di atas tanpa perlu melihat kepada tangan anda ketika memindahkan kord tersebut.


Akhirnya.. Anda sudah boleh menyanyi sambil bermain gitar.


Itulah sedikit sebanyak saya kongsikan dengan anda semua. Semoga berjaya dan moga anda success selalu, dan usaha tangga kejayaan. :)



P/S: Saya mengalukan kepada anda semua untuk komen dan perbaiki jika ada yang tersilap. Dan jangan lupa untuk follow ye. :)


6 comments:

  1. terbaikkk la abg asrul.. ~ hensem gitar~ heheheh

    ReplyDelete
  2. :). saje nak berkongsi dari pengalaman yang ada, tuk saper2 yang berminat nak belajar gitar, leh la rujuk sini sikit2..he2

    ReplyDelete
  3. sje je nk kongsi ? ish2~ suke ngt dgn sje ~ haha

    ReplyDelete
  4. seronok sunggu main gitar ni, nanti dah lama lama, boleh buat lagu pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. btol tu..tp atas minat masing2,:).dpt wat lagu sndiri n nyanyi lagi puas ati kan..:)

      Delete